مصدومیت ۴ نفر براثر انفجار در پارک پرواز تبریز (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد زلزله، دوزین مینودشت در استان گلستان را لرزاند + جزئیات (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمایت دانشجویان تهران از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاهیان آمریکا قتل دختر اصفهانی مبتلا به اوتیسم به دست مادرش مشهد، سومین قطب پیوند کبد در کشور است آرامگاه فردوسی برای ۱۰ شب میزبان بزرگداشت حکیم‌توس است دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
سرخط خبرها

ناترازی بین تامین منابع با مصارف صندوق بازنشستگی | افزایش ۱۰۰ درصدی وام برای بازنشستگان

  • کد خبر: ۱۸۲۳۶۱
  • ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
ناترازی بین تامین منابع با مصارف صندوق بازنشستگی | افزایش ۱۰۰ درصدی وام برای بازنشستگان
مدیر صندوق بازنشستگی کشوری در خراسان رضوی گفت: چالشی که اکنون با آن مواجه هستیم با توجه به افزایش تصاعدی جمعیت سالمندی و بازنشستگان، ناترازی بین تامین منابع با مصارف صندوق است.

به گزارش شهرآرانیوز، عفت بیگم حسینی با اشاره به وظایف اصلی صندوق بازنشستگی کشوری، عنوان کرد: شاغلانی که کارمند رسمی دولت هستند کسور خود را به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت می‌کنند و پس از ۳۰ سال خدمت و پرداخت کسور بازنشسته می‌شوند و حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند. جدا از مسئله پرداخت حقوق اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کنیم که شامل مباحث معیشتی، درمانی و رفاه بازنشستگان است.

وی ادامه داد: چالشی که اکنون با آن مواجه هستیم با توجه به افزایش تصاعدی جمعیت سالمندی و بازنشستگان، ناترازی بین تامین منابع و مصارف صندوق است. در حالت مطلوب به ازای هر ۷ شاغل باید یک بازنشسته وجود داشته باشد که از محل کسورات این شاغلین، حقوق بازنشسته‌ها پرداخت شود. در گذشته به ازای هر ۳ شاغل یک بازنشسته داشتیم، اما امروزه این نسبت به عدد ۵/. رسیده است. در واقع عدد پوشش حمایتی در حالت مطلوب می‌بایست ۷، در حالت پایدار ۳ و در حال حاضر ۵/. است یعنی صندوق به ازای هر شاغل دو بازنشسته دارد.

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری در خراسان رضوی خاطر نشان کرد: کسور دریافتی ما از هر شاغل ۲۲.۵ درصد حقوق و مزایای مشمول کسور کارمند است و در حال حاضر به طور میانگین حقوق پرداختی به هر بازنشسته حدود ۱۱ میلیون تومان است.

عدم تناسب در ورودی و خروجی صندوق بازنشستگی کشوری

حسینی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر حقوق بگیر اعم از بازنشسته و وظیفه بگیر دارد، اضافه کرد: که از این تعداد، بیش از ۱۲۸ هزار و ۶۰۰ نفر در استان خراسان رضوی هستند. با توجه به چالش موصوف و کسری نقدینگی جهت پرداخت به موقع حقوق این افراد، صندوق وابسته به بودجه دولت است. در حال حاضر تعداد مشترکین کسور پرداز صندوق (تعداد شاغلین مشترک صندوق) حدود۷۰ هزار و ۶۳۶ نفر است که قسمتی از مشکل ناترازی تعداد شاغلین به تعداد بازنشستگان به فرایند جذب و استخدام باز می‌گردد. این مشکل باعث شده است ورودی و خروجی‌ها در صندوق بازنشستگی کشوری متناسب نباشند.

وی با تاکید بر اینکه چنانچه روند کاهشی تعداد ورودی‌های صندوق (شاغلین مشترک) به خروجی‌های صندوق (بازنشستگان) افزایش یابد، با یک بحران جدی روبه‌رو می‌شویم، گفت: با وجود تمام مشکلات، مسئولین صندوق بازنشستگی کشوری همواره در تلاش بوده‌اند با توجه به امکاناتی که دارند بیشترین مزایای رفاهی را برای بازنشستگان پرداخت کنند.

هنوز سهم صندوق در رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ پرداخت نشده است

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری در خراسان رضوی با اشاره به مطالبات صندوق بازنشستگی کشوری از دولت و دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: کسور معوقه طرح رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ یکی از موارد طلب صندوق بازنشستگی از وزارت آموزش و پرورش است. وقتی طرح رتبه‌بندی معلمان اجرا شد کسور متعلقه در سنوات ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به حساب صندوق پرداخت شده است، اما این کسور بابت سال ۱۴۰۰ تا این لحظه واریز نشده است. بدیهی است به محض واریز کسور مذکور به حساب صندوق حقوق بازنشستگان سال ۱۴۰۱ با طرح رتبه بندی نیز اصلاح خواهد شد.

حسینی با تاکید بر پرداخت مطالبات بازنشستگان، تشریح کرد: مهم‌ترین مطالبات بازنشستگان مربوط به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است که در مهر سال ۱۳۹۹ اجرایی شد و از ۱۴۰۰.۱.۱ بر طبق این طرح پرداخت‌ها صورت گرفت. تامین اعتبار و پرداخت مطالبات معوقه بازنشستگان بابت شش ماهه ۹۹.۷.۱ لغایت ۱۴۰۰.۱.۱ به جد در دستور کار مسئولین صندوق قرار دارد. همچنین بودجه معوقات ناشی از متناسب سازی حقوق بازنشستگان می‌بایست توسط سازمان برنامه و بودجه تامین و در اختیار صندوق قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیمه تکمیلی بازنشستگان را صندوق بازنشستگی کشوری با سرانه ماهانه به ازای هر نفر مبلغ ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان بر عهده گرفته است. بیمه تکمیلی بازنشستگان با بیمه آتیه‌سازان حافظ قرارداد دارد. اگر بازنشستگان به مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه آتیه‌سازان مراجعه کنند تا سقف قرارداد و طبق تعرفه‌های موجود، لازم نیست هیچ وجهی را پرداخت کنند.

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری در خراسان رضوی با یادآوری اینکه بیمه تکمیلی بازنشستگان به صورت اختیاری است و استفاده از خدمات آن را فرد بازنشسته تعیین می‌کند، افزود: از آغاز شهریور ماه ارائه خدمات جدید جبران هزینه خسارت درمان بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش این صندوق در قالب طرح اختیاری با سرانه هر نفر ۲۰۵ هزار تومان، آغاز شده است. این طرح کاملا اختیاری بوده و برای اولین بار در کنار طرح اصلی قرارداد جبران هزینه خسارت درمان، درحال اجرا است. ثبت نام اینترنتی طرح مذکور برای بازنشستگان از ابتدای مرداد ماه آغاز و به مدت یک ماه ادامه داشت.

حسینی با بیان اینکه با توجه به افزایش سرانه در بیمه تکمیلی اختیاری، برخی خدمات رایج و مورد نیاز بازنشستگان به تعهدات قرارداد افزوده شده است، اظهار کرد: به طور مثال خدمات دندانپزشکی و داروی بیماران غیرخاص نیز در طرح جدید اختیاری پیش‌بینی شده است. همچنین افزایش چهاربرابری سقف تعهد ویزیت از گروه خدمات اصلی مورد نیاز جامعه بازنشستگان و افزایش سقف تعهدات عینک، عصا، واکر، ویلچر و سمعک، از دیگر ویژگی‌های این طرح است.

سقف هزینه‌های عمل جراحی برای بازنشستگان عضو صندوق برداشته شد

وی اضافه کرد: حذف محدودیت سقف پرداخت از کلیه خدمات بستری و اعمال جراحی، حذف محدودیت سقف پرداخت برای تأمین داروی بیماران خاص و حذف محدودیت سقف در برخی خدمات تشخیصی گران‌قیمت (مثل آندوسکوپی و کلونوسکوپی و...)، در هردو طرح اصلی و اختیاری ارائه شده و در حال حاضر اگر بازنشسته‌ای بخواهد عمل جراحی انجام دهد، سقف هزینه‌های مربوطه برداشته شده است. همچنین ما در استان تعداد ۷ هزار و ۱۴۶ نفر بازنشسته دارای بیماری خاص داریم که سقف هزینه‌های درمانی برای آن‌ها نیز به طور کامل برداشته شده است.

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری در خراسان رضوی با اشاره به اینکه برخی بازنشستگان اطلاع ندارند که می‌توانند همسر یا فرزندان خود را بیمه تکمیلی کنند، یادآور شد: بازنشستگان پس از صدور حکم بازنشستگی، سه ماه فرصت دارند تا به بیمه آتیه‌سازان حافظ مراجعه کنند و افراد تحت تکفل خود را نیز بیمه تکمیلی کنند. در صورت تغییر تمایل یا انصراف هر بازنشسته در خصوص بیمه تکمیلی نیز، کلیه بازنشستگان عزیز در ابتدای هر سال به مدت سه ماه مهلت دارند که با مراجعه به سایت صندوق بازنشستگی کشوری به ادرس sabasrm.ir برای خود و یا افراد تحت تکفل خود، موضوع تمایل یا انصرافشان را ثبت نمایند.

حسینی در خصوص مدت زمان پرداخت هزینه‌های درمانی در بیمه تکمیلی بازنشستگان تشریح کرد: بر اساس قرارداد شرکت بیمه آتیه‌سازان با ما، شرکت بیمه موظف است ظرف مدت یک هفته تا ۱۰ روز پس از پذیرش اسناد، مدارک مربوطه را بررسی و در صورت تایید نیز، صندوق بازنشستگی کشوری پس از تایید بیمه، یک هفته تا ۱۰ روز فرصت دارد تا هزینه‌های درمانی را تامین اعتبار کرده و به حساب حقوقی بازنشسته واریز کند. اکثر این پرداخت‌ها در مدت زمانی که گفته شد انجام می‌شود، اما ممکن است به دلیل مشکلاتی در شرکت بیمه و یا مشکلات اعتباری در صندوق بازنشستگی این بازپرداخت برای برخی موارد نیز با تاخیر بیشتری اتفاق بیفتد.

عدم قرارداد مراکز درمانی دولتی با بیمه آتیه‌سازان

وی در رابطه با مراکز طرف قرارداد بیمه آتیه‌سازان برای خدمات درمانی، اضافه کرد: لیست مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه در سایت بیمه آتیه‌سازان وجود دارد. ضمن اینکه کلیه مراکز درمانی دولتی نیز مکلفند با بیمه آتیه‌سازان قرارداد ببندند، متاسفانه در استان خراسان رضوی این مهم رخ نمی‌دهد.

افزایش ۱۰۰ درصدی وام برای بازنشستگان صندوق بازنشستگی

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری در خراسان رضوی با بیان اینکه از دیگر خدمات رفاهی صندوق در حوزه خدمات معیشتی به بازنشستگان، پرداخت وام ضروری ۴ درصد است، تصریح کرد: مبلغ این وام در امسال با افزایش ۱۰۰ درصدی به میزان ۳۰۰ میلیون ریال رسیده است که در اقساط ۳۶ ماهه از حقوق بازنشستگان کسر می‌شود. ما تاکنون این وام را در سه مرحله و به تعداد ۷ هزار و ۸۲۲ نفر در استان پرداخت کرده‌ایم.

حسینی اضافه کرد: ثبت نام برای پرداخت این وام محدودیت ندارد و هرزمان که بازنشسته احساس نیاز به دریافت وام داشته باشد، می‌تواند با مراجعه به سایت صندوق ثبت‌نام کند تا پس از قرعه کشی چنانچه در لیست افراد دریافت کننده باشد، به وی پرداخت شود.

وی تصریح کرد: بازنشستگانی که دارای مشکلاتی خاص هستند می‌توانند با مراجعه به مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری استان، آن را مطرح و مستندات لازم را ارائه کنند تا پس از بررسی و بدون قرعه کشی و با اولویت موارد خاص در کمترین زمان ممکن وام دریافت کنند. معمولا کسانی که دارای شرایط خاص هستند در ۹۹ درصد مواقع و طبق اسناد و مدارکی که ارائه می‌دهند، یک ماهه وام خود را دریافت خواهند کرد. لازم به ذکر است که در پایان سال جاری، صندوق هفت مرحله دیگر پرداخت وام ضروری را خواهد داشت.

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری در خراسان رضوی با اشاره به وام ازدواج فرزندان بازنشستگان، اظهار کرد: ثبت‌نام وام ازدواج فرزندان بازنشستگان با مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال از ابتدای مرداد شروع شد. قبلا وام ازدواج فرزندان بازنشستگان در صورتی پرداخت می‌شد که ازدواج در بازه یک ساله اتفاق افتاده باشد، اما در حال حاضر چنانچه از تاریخ ۱۳۹۸.۱.۱ به بعد فرزندان بازنشسته ازدواج کرده باشند امکان ثبت‌نام برای آن‌ها وجود دارد.

ثبت‌نام بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر برای وام ازدواج

حسینی ضمن بیان اینکه محدودیت زمانی برای ثبت نام این وام در سایت صندوق به نشانی sabasrm.ir وجود ندارد، افزود: در همین بازه یک ماهه ما در استان بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت‌نام برای وام ازدواج داشتیم که ساز وکار پرداخت آن در دستور کار ستاد قرار دارد.

وی در پایان در خصوص برخی دیگر از خدمات صندوق بازنشستگی، تصریح کرد: وام پشتیبانی از پایان‌نامه‌های فرزندان بازنشستگان (وام حمپاد) به مبلغ ۷۰ میلیون ریال و تسهیلات خرید اعتباری از فروشگاه افق کوروش به مبلغ ۱۵ میلیون ریال، از دیگر خدماتی است که به بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری ارائه می‌شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->